Klik Semua Yer

Saturday 1 December 2012

Oke, previous entry aku tak habis lagi cerita pasal pengembaraan kami sepanjang di Danau kan?Well, jom sambung..Teruskan membaca friends!:)
Plan sebenarnya nak gerak naik feri dalam jam 9am(waktu Indonesia) namun pagi tu tersangat-sangat la sejuk+rasa mengantuk lagi..hihi..Masing-masing masih lagi takde tanda-tanda nak bangun include me:D Until Qyra wake up and take a bath barulah kami semua bangun.Ya Allah, waktu nak mandi tu tersangat-sangatla sejuk air dia macam aAissss! Swear beku rasa..Terpaksa la gagahkan diri jugak walaupun dah mengeletaq macam apa dah..huu..Memang take time untuk bersiap sedangkan famili member siap berposing,amek gambar di waktu pagi lagi..hihi..sorry ye:) Pagi tu ada masalah sebenarnya sebab semasa perbincangan semalam dengan driver feri/pihak chalet*lupa dengan siapa* bayaran seorang bagi menaiki feri hanyalah 5000/15000 rupiah seorang..Bayaran yang dibincang pun aku dah lupa berapa cuma yang aku ingat memangla jauh lagi murah dari harga yang kami kena pada pagi tersebut.Seorang dalam 42/45000 oke disebabkan bilangan kami tidaklah ramai.Yang murah tu kalau 20/40 orang barulah kami boleh dapat harga murah tu.Tapi takpelah kami tetap bayar sebab takde guna datang Danau tanpa menyusuri pulau di sini kan?Lagipun aku rasa aku tak pernah lagi naik feri.huhu.Kalau balik ke Malaysia pun bila agaknya aku berpeluang untuk menaiki feri..So,grab sahajalah peluang yang ada di sini.Well,not bad hape..hiihi:D Sebelum bergerak, aku sempat memilih dan membeli spek for me!Yeayy!Dari Malaysia lagi oke cari spek yang sesuai dengan my face sebab muka aku ni kecik sangat plus panjang*admit oke* Bagus orang yang jual spek tu sebab masa aku tengah-tengah pilih, dia bilang mau lihat sama wajah aku dulu dong..Mau lihat seswai kayak gimana..:D Yess,he got it and i love it..Sekali je pilih terus aku beli,malas nak tengok yang lain lagi.
Bergambar dengan si kecik sebelum menaiki feri:) Alala tomey..hii

Kami pilih untuk duduk di atas

Muka masing-masing hepy gitu..huhu

Nampak rumah kt belakang kami?Kalau x silap aku,tu salah satu chalet/hotel 

Girlss times!:D

Nyaman sangat rasa 

Rela panjat untuk bergambar dengan flag depa..huh??


Ni lah kami-kami semua sepanjang di sini:)

Kami lagi:D

Kenapa dengan aku tuu?huhu..pak supir pun sampai tengok camtu..ki3

Taraaa!Smilee:) Tulah pak Hendra,pak supir yang aaaamatt menyenangkan hati kami:)


Kami sempat berhenti di salah satu pasar untuk mengisi minyak feri.Dari apa yang aku tengok, pasar ni crowded sangat and macam-macam yang dijual di situ seperti barang basah,buah-buah segar dan sebagainya.After that, feri terus bergerak menuju ke Perkampungan Tomok..Hahh!apa yang ada kat kampung ni..Tomok ni bukan sekadar kawasan sejarah ye di mana dekat sini jugak ada sebahagian kubur-kubur orang Batak tapi Tomok ni terkenal juga dengan tempat shopping bermacam-macam barangan dari baju,perhiasan rumah,keychain dan sebagainya.Seronok tengok deretan kedai dengan bermacam-macam harga yang kita boleh dapat. Namun harus berwaspada apabila meminta penawaran harga sebab orang di sana akan paksa kita beli barang tersebut.Bahaya jugak kalau terpaksa main tarik tali kat situ..hihi..Opss! terlupa,sewaktu sampai di Kg Tomok,anda akan di minta bayar entrance fee sebanyak 2000 rupiah sahaja bagi seorang. Kat rasa terkilan sangat sebab jalan sikit je dah terus bargain harga barang and shopping banyak jugak sampailah aku naik ke atas lagi barang yang aku beli dengan harga 60ribu tapi size besar boleh dapat dengan harga RM2 sahaja bagi yang kecil!!!Ahhhhh!Menyesal sangat.Aku tahu pun sebab ada seorang mbak ni nampak barang aku, then dia tunjuk barang yang sama siap panggil suh tengok lagi.Ohh tidakkk!:( Aku tak masuk tengok pun sebab nanti mesti penjual-penjual lain akan panggil untuk masuk kedai mereka pulaaa..Layannzzz~

Jernih kan air dia.cHantek sangat

Salah satu kaum di sini Batak PakPak


Lihatlah deretan kedai mereka..Seronok membeli:)

Nampak x pintu sebelah kanan?Di situlah terletak kubur Batak

Semasa kami di sini,kami p ikut sekumpulan guru-guru dari Kota Bharu..hihi..Dapat tahu dari KB kerana sempat berbual dengan seorang dua dari mereka.Di tapak perkuburan ini,masing-masing akan diberikan sehelai selendang yang mesti dipakai pada bahu kanan.Ada reason mereka kenapa perlu pakai di belah kanan tapi aku taknak bagitahu.Korang rajin-rajinlah google..hihi xD

Tulah selendang/kain yang dimaksudkan

Tak pasti tempat ni untuk apa,.hihi

Oke dah selesai di sini, kami meneruskan perjalanan ke salah satu hotel yang fully berkonsepkan binaan/ukiran kayu kaum Batak..Sebelum feri bergerak,ada 2orang kanak-kanak lelaki yang berenang-renang di pelabuhan feri-feri.Tahu apa tujuan mereka?Mereka menyuruh kami membalingkan duit syiling ke dalam air dan mereka akan berenang untuk mendapatkannya.SubhanaAllah, mereka sanggup melakukan apa sahaja bagi mendapatkan rezeki,memperolehi duit walaupun masih lagi kanak-kanak
Lihatlah mereka dengan hati yang terbuka,positifkan diri
Kemudian kami ke Hotel Carolina bagi mengambil gambar-gambar yang menarik di sana..











Dipendekkan cerita, kami berangkat pulang bagi meneruskan perjalanan ke Berastagi. Berastagi ni macam Cameron sebab cuaca sejuk dia,gerai-gerai buah serta bunga ada di sepanjang jalan serta boleh petik buah-buah segar mereka di kebun. Kami sampai ke sana dah hampir lewat petang, jadi banyak kedai-kedai yang telah di tutup.Kami sempat menaiki ke Bukit Gundaling. Beto kata waktu kami pergi tu takdelah sejuk mana..tapi aku sebelum sampai sana pun dah kesejukan..hihi..So sedikit sahaja yang sempat snap..






Di sini boleh sewa kuda ye kalau malas nak berjalan ataupun mahukan kelainan:) Kami sekali dengan Kijang naik ke atas puncak..haha:D..Oke done with Berastagi,Danau.Will continue our last day in Medan next entry:)








Comments
1 Comments

1 comment:

*Assalamualaikum*
Rajin-rajin komen yer?^.^

TikTok


Get your own Digital Clock

Copyright@Hak Milik Fyda^D!do